نور مخفی و نورپردازی

نور مخفی و نورپردازی
کاربردهای نور مخفی سقف و معرفی انواع مدل‎‌های جذاب آن

قطعاً نورپردازی باعث ایجاد تحول شگرف در یک فضا می‌شود. طراحی خلاقانه نورپردازی می‌تواند یک اتاق کسل‌کننده را به یک اتاق دیدنی تبدیل کند. نوع وسایل روشنایی و نه فقط نوری که از آن‌ها تابیده می‌شود نیز می‌توانند به عنصری برای طراحی تبدیل شوند. اما اگر فقط به میزان نور و رنگ آن اهمیت می‌دهید دیگر وقت خود را برای انتخاب لوازم روشنایی هدر ندهید، در اینجاست که اهمیت نور مخفی سقف مشخص می‌شود.

می‌توان برای روشنایی یک فضا تنها از نور مخفی استفاده کرد اما اغلب اوقات همراه با وسایل روشنایی دیگر همچون آویز سقفی و هالوژن‌ها، به طراحی و اجرای نور مخفی می‌پردازند. با نورپردازی مخفی جذاب سقف می‌توانید طرح‌های زیبایی را خلق و بازدیدکنندگان را متحیر کنید.

سوالات متداول:

برای اجرای نور مخفی سقف فضاهای داخلی از کدام تجهیزات نورپردازی استفاده کنیم؟

1. انواع لامپ‌های کوچک و ساده 2. ریسه‌های شلنگی3LED. انواع لامپ‌های هالوژنی سقفی

در اجرای نور مخفی سقف کناف باید به چه مواردی توجه کنیم؟

1. کاربری فضا 2. طرح سقف کاذب و کناف 3. انتخاب روش اجرای نور مخفی 4. رنگ نور لامپ‌ها و هالوژن‌ها 5. انتخاب تجهیزات نورپردازی مناسب

انواع روش‌های طراحی نور مخفی سقف کناف کدامند؟

طراحی و اجرای نور مخفی به 2 روش نقطه‌ای و یکپارچه انجام می‌شود.

چراغ‌های کار گذاشته شده در سقف‌های کاذب، که اغلب آن‌ها را مخفی می‌نامند، نورپردازی‌های متنوعی را ایجاد می‌کنند، شما هرگز شکل ظاهری لامپ را مشاهده نخواهید کرد و تنها انعکاس آن را خواهید دید. اجرای این نورپردازی برای فضاهایی که سقف کوتاه دارند، بسیار کاربردی است، چرا که نصب چراغ‌های آویز ممکن است مشکلاتی برای عبور و مرور ایجاد کنند. نصب چراغ‌های مخفی بسیار ساده است و گاهی خود افراد بدون نیاز به کمک کسی می‌توانند آن‌ها را نصب کنند. نه تنها سقف، بلکه این نوع نورپردازی را می‌توان برای دیوارها، کابینت‌ها و قفسه‌ها و حتی در نورپردازی راه‌ پله‌ها نیز استفاده کرد.. آنچه در اجرای نورپردازی مخفی سقف اهمیت دارد، کاربرد فضا، انتخاب نوع لامپ، انتخاب رنگ نور مناسب و میزان روشنایی است. اجرای نورپردازی مخفی برای برجسته‌سازی ویژگی‌های معماری و فضاهای غیرکاربردی و البته ایجاد درخشش در فضا عالی هستند.

انواع چراغ برای استفاده در نور مخفی

با گذشت زمان و پیشرفت دنیای الکترونیک لامپ‌های نور مخفی نیز گسترش پیدا کرده‌اند، امروزه می‌توانید این لامپ‌های کوچک و ساده را در طیف مختلفی از شکل و رنگ، متناسب با فضای مورد نظر خریداری و نصب کنید. ریسه شلنگی LED، پنل LED و لامپ سقفی هالوژن LED از جمله مدل‌هایی هستند که می‌توانید برای ایجاد نور مخفی به طور کامل یا به عنوان مکمل در کنار نور مخفی سقف استفاده کنید. عمدتاً برای نور مخفی به دلیل ایجاد نور یکپارچه از ریسه شلنگی استفاده می‌کنند، که می‌توانید با توجه به فضای مورد نظر در متراژهای مختلفی آن‌ها را تهیه کنید. به دلیل عایقی که این ریسه‌ها دارند هیچ‌گونه خطری را ایجاد نمی‌کنند و نصب آن‌ها بسیار آسان است. اگر نور فضای مورد نظر با استفاده از ریسه شلنگی کافی نباشد، باید از لامپ‌های سقفی هالوژن LED استفاده کنید. آن‌ها نور را به پایین می‌تابانند و می‌توانند در روشنایی فضا تأثیرگذار باشند.

انواع طراحی نور مخفی

بر روی کناف می‌توانید نور مخفی را به صورت نقطه‌ای یا یکپارچه اجرا کنید. برای اجرای نور نقطه‌ای باید از لامپ‌های LED که با فاصله مشخصی از یکدیگر داخل کناف نصب می‌شوند، استفاده کنید. اما اگر علاقمند به نورپردازی یکپارچه هستید، استفاده از ریسه‌ها کار را آسان کرده‌اند. معمولاً نور مخفی داخل کناف فقط فضای سقف را روشن می‌کند برای نمونه اگر شما قصد دارید دیوارهای اطراف راهرو ورودی اتاق خواب‌ها نیز روشن باشد، باید از هالوژن‌ها در فاصله‌های مشخصی بر روی کناف استفاده کنید. نورپردازی مخفی چندان کاربردی نیست و بیشتر به جهت زیبایی فضا مورد استفاده قرار می‌گیرد. روشنایی که در طراحی سقف راهرو با کناف‌ها استفاده می‌شوند، نور ملایمی دارند و انرژی زیادی را مصرف نمی‌کنند.

انتخاب بهترین رنگ نور مخفی سقف

نورپردازی سقف به صورت ریسه‌های مخفی، جلوه‌های جادویی و نوعی خلاقیت را برای طراحی پذیرایی مدرن به ارمغان آورده است. در حال حاضر سقف‌ها یک عنصر تزئینی منحصربه‌فرد هستند که می‌توانند انرژی تازه‌ای را به هر فضایی وارد کنند. وقتی ریسه‌های LED در بین کناف‏های سقف قرار می‌گیرند، با نور ملایم خود، زیبایی فضا را افزایش می‌دهند. چراغ‌ها دور از دید هستند و تنها اثر مرموز و جادویی آن‌ها بر فضای داخلی قابل مشاهده است.

استفاده از رنگ‌های مختلف باید متناسب با فضا باشد، با توجه به عملکرد فضا می‌توانید از لامپ‌هایی با رنگ‌های مختلف همچون آبی، قرمز یا زرد گرم استفاده کنید. فناوری مدرن به شما این امکان را می‌دهد تا از ریسه‌های انعطاف‌پذیر LED که دارای ویژگی کم مصرف هستند، در رنگ‌های متنوع برای کناف سقف پذیرایی استفاده کنید. برای انتخاب بهترین رنگ نور مخفی سقف باید به چند مورد توجه کنید، اگر فضای دکوراسیون داخلی را با رنگ روشن انتخاب کرده‌اید، باید از نورهای گرم استفاده کنید و نور سفید را به حداقل برسانید. همچنین اگر فضای دکوراسیون را با رنگ تیره هماهنگ کرده‌اید، بهتر است در نورپردازی مخفی تعادل را رعایت کرده و کمی از نورهای روشن، همچون سفید استفاده کنید.

در بین رنگ‌ها، اگر به طور کامل از نور زرد برای نور مخفی استفاده کنید ممکن است دیوارها تیره‌تر به نظر برسند و اگر فقط از رنگ سفید استفاده کنید، می‌توانند فضا را یکنواخت و کسل‌کننده کنند، ازاین‌رو ترکیب رنگ نور سفید و زرد برای نورپردازی مخفی چشم‌ها را خسته نمی‌کند. از رنگ‌های دیگر همچون قرمز، آبی، سبز و بنفش نیز می‌توان برای بخش‌های مختلف خانه با توجه به سلیقه و دکوراسیون موجود، استفاده کرد.

اجرای نور مخفی در سقف کاذب

آنچه مشخص است این است که بر روی سقف‌های ساده نمی‌توان نور مخفی را اجرا کرد. بر روی سقف‌های ساده تنها می‌توان از چراغ‌های آویز برای روشنایی فضا استفاده کرد. اما امروزه با طراحی‌های نوین، سقف نیز به عنوان دیوار پنجم مورد توجه قرار گرفته است و طراحی‌های جذاب را برای آن در نظر گرفته‌اند. اجرای سقف کاذب به طرق مختلف از جمله کناف، رابیتس، تایل‎های گچی، شیشه‌ای و طلقی در دورتادور سقف، وسط سقف یا ترکیبی اجرا می‌شوند. هر یک از مدل‌های سقف کاذب متناسب با کاربرد فضا انتخاب می‌شوند و دارای نورپردازی‌های متفاوتی هستند.

طراحان به این نتیجه رسیده اند که می‌توان از سقف کاذب برای ایجاد روشنایی مخفی استفاده کرد، آن‌ها علاوه‌بر اینکه با طراحی‌های خاص، جلوه‌ای متفاوت را به فضا می‌بخشند، با اجرای نورپردازی، زیبایی سقف را دو چندان خواهند کرد. سقف‌های کاذب در تمام سقف‌ها قابلیت اجرا دارند، طراحی سقف پذیرایی، سقف آشپزخانه، سقف اتاق خواب، سقف راهرو و سرویس بهداشتی و حتی در طراحی پارکینگ که نورپردازی هر یک می‌تواند متفاوت باشد.

ویژگی نورپردازی در کناف

قطعاً سقف ساده هیچ فضایی برای اجرای نورپردازی مخفی ندارد، اما کناف‌‏ها این قابلیت را دارند تا بتوانید نورپردازی‌های خیره‌کننده‌ای را در آن‌ها اجرا کنید. امروزه کناف‌‏ها به دلیل نصب آسان، سرعت عمل بالا در اجرا و مقرون‌به‌صرفه بودن توانسته‏ اند یک جایگزین خوب برای سقف‌‎های کاذب گچی و رابیتس باشند. از مهم‎ترین ویژگی آن‌ها می‎توان به قابلیت شکل‌پذیری‌شان اشاره کرد، شما می‏توانید آن‌ها را به اشکال مختلف سفارش دهید. کناف‌‎ها به دلیل فضای آزادی که دارند برای نورپردازی مخفی انتخاب مناسبی هستند، چرا که می‌توانند به راحتی سیم‌ها را در خود پنهان کنند.

نورپردازی کناف‌‏ها به ابعاد کناف، طرح کناف، ارتفاع سقف و کاربرد فضا بستگی دارد. از آنجا که کناف‎‌ها را می‌توان به اشکال مختلف هندسی و انتزاعی طراحی کرد، نورپردازی در آن‌ها می‌تواند بسیار چشمگیر باشد و جلوه خاصی را به فضا ببخشد. ریسه‌های LED دارای ضخامت‌های کمی هستند، بنابراین در تغییر دکوراسیون داخلی، می‌توان آن‌ها را به راحتی در کناف‌ها پنهان کرد. برای تنوع بیشتر می‌توانید LED چند رنگ تهیه کنید و با گزینه‌های کنترل از راه دور یا تغییر رنگ خودکار، رنگ روشنایی فضا را تغییر دهید. از این تجهیزات شما می‌توانید برای نورپردازی کف فضای سینما خصوصی استفاده نمایید.

نور مخفی سقف اتاق نشیمن

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خانه که نورپردازی مخفی در آن بسیار کاربرد دارد، اتاق نشیمن است. معمولاً در آشپزخانه، اتاق خواب و راهرو از کناف‌‏های ساده استفاده می‌شود و در اتاق نشیمن و پذیرایی کناف‌ها دارای طرح‌های پیچیده و خاص هستند که این موضوع می‌تواند نورپردازی مخفی اتاق نشیمن و پذیرایی را نسبت به سایر نقاط برجسته‌تر نشان دهد. نورپردازی در کناف باعث می‌شود فضای اتاق نشیمن بزرگ‌تر دیده شود و همچنین در ایجاد یک طراحی داخلی چشم‌نواز کمک بسیاری می‌کند.

رنگ نور مخفی سقف اتاق نشیمن باید با توجه به سبک و ایده دکوراسیون داخلی انتخاب شود. این نورپردازی باید به یک سوئیچ متصل شود تا به شما این امکان را بدهد، آن را در حالت‌های مختلف تنظیم کنید، به خصوص اگر می‌خواهید فیلم تماشا کنید. نور مخفی در اتاق نشیمن معمولاً با  آباژور و لوستر در دکوراسیون داخلی همراه خواهد بود، تا نور فضا تکمیل شود. برای نورپردازی در اتاق نشیمن، اگر کناف‎‌‌ها یکپارچه نیستند و به صورت اشکال مختلف در تمام سقف پخش شده‌اند، باید تعادل روشنایی را رعایت کنید. باید ریسه‌ها را به گونه‌ای در کناف‎ها چیدمان کنید که تعادل روشنایی در کل فضا احساس شود.

نور مخفی سقف اتاق خواب

نورپردازی در تمام قسمت‌های خانه دارای اهمیت است، از جمله نور اتاق خواب که نور مخفی می‌تواند احساس آرامش بیشتری را به مخاطب القا کند. با توجه به انواع سقف‌های کاذب و کناف‌‏ها نورپردازی مخفی در اتاق خواب می‌تواند به اشکال مختلفی صورت بگیرد. باید توجه داشته باشید که هدف از نورپردازی مخفی، روشنایی تمام فضا نیست بلکه ایجاد یک حس آرامش است. بهترین رنگ نور مخفی سقف اتاق خواب، رنگ گرم است. البته این امکان وجود دارد که با توجه به رنگ اتاق خواب و طراحی داخلی اتاق، نوع رنگ را انتخاب کنید.

در دکوراسیون اتاق خواب می‌توان از نورهای مخفی به عنوان چراغ خواب استفاده کرد، چرا که نور آن‎ها ملایم  است و اختلالی را در خواب شما ایجاد نمی‌کنند. علاوه‌بر سقف می‌توانید نورپردازی را در پایین تخت نیز اجرا کنید و در کل شب تخت در اتاق تاریک شناور به نظر برسد، همچنین نصب آن‌ها در بالای تخت، فضایی را برای مطالعه فراهم می‌کند. اگر میز کار یا میز آرایش در اتاق خواب دارید نیز می‌توانید با چراغ‌های مخفی آن‌ها را برجسته نشان دهید.

نور مخفی سقف آشپزخانه

ممکن است گاهی اوقات در آشپزخانه تمایل نداشته باشید که از چراغ‌های آویز برای روشنایی استفاده کنید، اینجاست که نورهای مخفی وارد عمل می‌شوند. روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید روشنایی آشپزخانه خود را بهبود ببخشید. اگر از کناف سقف آشپزخانه استفاده کرده‌اید می‌توانید با نورپردازی مخفی، فضای آشپزخانه را دگرگون کنید. با این کار می‌توانید یک طراحی آشپزخانه مدرن و یکپارچه را ایجاد کنید، همچنین اگر می‌خواهید فضای آشپزخانه شلوغ و آشفته نباشد، چراغ‌های مخفی بهترین راه برای تجربه‌ای متفاوت هستند. در نورپردازی آشپزخانه، رنگ نور مخفی نیز تا حدودی به طراحی داخلی بستگی دارد، توجه داشته باشید به دلیل اینکه امروزه فضای آشپزخانه و اتاق نشیمن یکسان شده است، بهتر است از نورهای مشابه برای این دو فضا استفاده کنید تا یکپارچگی در کل فضای خانه ایجاد شود.

نور مخفی سقف حمام

حمام‌ها اغلب بسیار کوچک و فاقد پنجره هستند، ازاین‌رو به نور زیادی احتیاج دارند. نور مخفی یکی از بهترین راه‌حل‌ها در این مورد است زیرا فضای زیادی را اشغال نخواهد کرد، این یک روش تضمین‌کننده است که حمام با نور پر خواهد شد و دیگر نیازی به نور طبیعی نیست. علاوه‌بر این، در صورت وجود گزینه‌های تغییر رنگ، چراغ‌ها می‌توانند حالت آرامش‌بخش را در فضا ایجاد کنند. اگر کاشی‌های حمام به رنگ تیره هستند، نور مخفی سقف باعث می‌شود فضای خاصی ایجاد شود. در کنار سقف می‌توانید از نورپردازی مخفی برای وان حمام، سینک دستشویی و آینه نیز استفاده و فضا را برجسته نشان دهید. در طراحی داخلی حمام و سرویس بهداشتی کوچک بهتر است از رنگ‌های زرد و سفید برای نور مخفی استفاده کنید.

سخن پایانی

ایده‌های مختلفی برای روشنایی غیر مستقیم در سقف وجود دارد که بیشتر به اندازه و عملکرد فضا بستگی دارد. شما می‌توانید با نورپردازی مخفی گوشه‌های تاریک سقف آشپزخانه را روشن کنید، فضایی چشمگیر و جذاب را در اتاق نشیمن داشته باشید یا جلوه‌های نورانی زیبایی را در فضای اتاق خواب ایجاد کنید. یکی از مهم‌ترین مزایای نورپردازی مخفی سقف، پوشش بیشتری از فضا است. از آنجا که ریسه‌های LED در سراسر سقف قرار می‌گیرند، نورپردازی در هر گوشه از سقف اتاق به طور یکنواخت خواهد بود.

روشنایی غیرمستقیم ریسه‌ها مانند یک ریل در امتداد سقف روشن می‌شوند و در صورت خاموش بودن می‌توانید از وجود چراغ‌های دیگر سقفی یا رومیزی برای روشنایی فضا استفاده کنید. علاوه‌بر فضای داخلی می‌توان از نور مخفی سقف برای سقف پارکینگ، سقف راه پله و یا در طراحی لابی آپارتمان کوچک نیز استفاده کرد. اگر سقفی فاقد سقف کاذب است، اجرا و نصب آن را می‌توانید در زمان کوتاهی انجام، سپس نورپردازی مخفی را پیاده‌سازی کنید.

برای انجام هرگونه نور پردازی با ما تماس بگیرید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.