سیم کشی و تلفن

سیم کشی و تلفن

اجرای دقیق نقشه سیم کشی تلفن را می‌توان مهم‌ترین اقدام اولیه قبل از انتقال خط تلفن ثابت به یک ساختمان دانست. یک تصور رایج غلط وجود دارد که یک فرد معمولی نمی‌تواند اصول اولیه سیم کشی تلفن را درک کند و سیم کشی خط تلفن برای بسیاری افراد کاری غیرممکن محسوب می‌شود. واقعیت این است که ترسیم نقشه سیم کشی تلفن در خانه یا محل کار شما می‌تواند بسیار ساده‌تر از آن چیزی باشد که انتظارش را دارید. اگر خطوط تلفن را می‌شناسید می‌توانید به راحتی خانه یا دفتر کار خود را برای سیستم تلفن ثابت سیم کشی کنید. نقشه سیم کشی تلفن ثابت بسته به نوع ساختمان متفاوت است. برای مثال سیم کشی تلفن ثابت منزل ویلایی به روشی متفاوت با مجتمع مسکونی اجرا می‌شود. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با نحوه انجام نقشه سیم کشی تلفن خانه آشنا شوید و اصول مهم آن را بشناسید.

اصول اولیه نقشه سیم کشی تلفن

درک اصول اولیه نقشه سیم کشی تلفن ثابت بسیار آسان است. اکثر سیم‌های تلفن شامل یک یا چند جفت سیم مسی پیچ خورده هستند. رایج‌ترین نوع سیمه‌ 4 رشته‌ای یعنی جفت پیچ خورده است. این مجموعه شامل سیم‌های قرمز و سبز رنگ است که یک جفت را شکل می‌دهند و سیم‌های زرد و مشکی که جفت دیگر را می‌سازند. در نقشه سیم کشی تلفن تنها به دو سیم نیاز است. سیم تلفن 4 رشته‌ای می‌تواند دو خط تلفن جداگانه را حمل کند. پیچش سیم‌ها باعث می‌شود خطوط با یکدیگر تداخل نداشته باشند. اگر نیاز به اجرای بیش از دو خط دارید می‌توانید از یک پایه 6 یا بالاتر استفاده کنید. سیم تلفن دارای دو گیج 22 و 24 است. گیج 24 استاندارد امروزی محسوب می‌شود.

در نقشه سیم کشی تلفن ثابت دو نوع دوشاخه مدولار متداول وجود دارد. RJ-11 و RJ-14. رایج‌ترین آنها RJ-11 است که تنها از دو سیم تلفن در یک سیم چهار رشته‌ای یا بیشتر استفاده می‌کند. RJ-14 از چهار سیم استفاده می‌کند و برای کنترل دو خط یا تلفن‌های 2 خطی استفاده می‌شود. اطلاعات بیشتر درمقاله:  معرفی بهترین کابل برای سیم کشی تلفن

نحوه سیم کشی تلفن ثابت

برای شروع سیم کشی تلفن ثابت، این موارد را لحاظ کنید:

فعال کردن جک تلفن ثابت

  1. جعبه دستگاه رابط شبکه را در بیرون خانه خود پیدا کنید. این جعبه خاکستری یا قهوهای رنگ است که ابعاد آن تقریباً 10 در 12 سانت است. جعبه دستگاه رابط شبکه محلی است که سیم تلفن شرکت مخابرات قطع شده و سیمکشی تلفن به تلفن ثابت شما متصل می‌شود.
  2. در این مرحله از نقشه سیم کشی تلفن خانه، جعبه شبکه تلفن را باز کنید. شاید لازم باشد یک محفظه اضافی با عنوان “دسترسی به مشتری” را نیز باز کنید. در داخل جعبه شاخه‌های مدولار و دو پیچ را خواهید دید. دوشاخه‌ها دقیقاً شبیه جک تلفن هستند که گوشی خود را در داخل خانه خود به آن وصل می‌کنید. برای هر خط تلفنی که به خانه شما می‌رسد یک خط به هر دوشاخه مدولار وصل می‌شود. در پست مخابراتی، پیچ‌ها شامل یک پیچ قرمز و یک پیچ سبز خواهد بود. پست مخابراتی جایی است که سیم کشی جدید به سیم کشی شرکت مخابرات متصل می‌شود.
  3. خط تلفن شرکت مخابرات را از برق بکشید. قبل از شروع نقشه سیم کشی تلفن، باید خط شرکت مخابرات را که به جک داخل جعبه وصل شده است را جدا کنید. این صرفا یک اقدام احتیاطی ایمنی است زیرا جریان برق از خط شرکت مخابرات باید قطع شود. پس از اتمام سیم کشی، این خط باید دوباره به برق وصل شود.
  4. در صورت لزوم جک تلفن ثابت منزل خود را نصب کنید. در این مرحله از نقشه سیم کشی تلفن ثابت، می‌توانید جک تلفن خود را به همراه کابلی که برای اتصال به جعبه دستگاه رابط شبکه استفاده می‌کنید نصب کنید. اگر از قبل جک تلفن در خانه شما نصب شده از این مرحله صرف نظر کنید.
  5. سیم تلفن را به جعبه دستگاه رابط شبکه برگردانید. این بخش از نقشه سیم کشی تلفن کاملاً به شما بستگی دارد. برخی از کاربران تلفن ثابت ترجیح می‌دهند سیم‌ها را از دیوارها عبور دهند در حالی که برخی دیگر سیم را از طریق پایه به داخل خانه منتقل می‌کنند.
  6. جک تلفن را به جعبه دستگاه رابط شبکه تلفن خود وصل کنید. برای انجام این کار از بخش‌های پیچ رنگی در جعبه رابط شبکه استفاده کنید:

● انتهای کابل تلفن را جدا کنید.

● انتهای هر یک از سیم‌های رنگی را به اندازه نیم سانتی‌متر جدا کنید.

● سیم سبز و سیم قرمز را از هم جدا کنید.

● پیچ رابط قرمز و پیچ رابط سبز یا هر دو پیچ در ناحیه “خط 1” را باز کنید.

● قسمت خالی سیم قرمز را دور پیچ کانکتور قرمز بپیچید، سپس با سیم سبز و کانکتور سبز این کار را تکرار کنید.

● دوباره پیچ‌ها را ببندید.

7. در مرحله پایانی نقشه سیم کشی تلفن ثابت خط شرکت را دوباره به برق وصل کنید. این خط باید دوباره به درگاهی که ابتدا در آن قرار داده شده وصل شود. در این مرحله، تلفن ثابت شما فعال است. اکنون میتوانید با اتصال تلفن ثابت خود مراحل را ادامه دهید.

شاید لازم باشد با شرکت مخابرات تماس بگیرید و درخواست کنید که خط تلفن شما را قبل از استفاده از تلفن ثابت فعال کنند.

وصل کردن تلفن

  1. در این جا نقشه سیم کشی پریز تلفن را شروع می‌کنیم. سیم تلفن را به جک تلفن وصل کنید. سیم تلفن باید درست مانند کانکتور خط تلفن شرکت متصل به جعبه دستگاه رابط شبکه متصل شود. وقتی کانکتور در جای خود قرار می‌گیرد صدای کلیک آهسته‌ای خواهید شنید.
  2. سر دیگر سیم را به گیرنده تلفن ثابت خود وصل کنید. گیرنده تلفن ثابت خود را در نزدیکی جک تلفن قرار دهید. سپس انتهای آزاد سیم را به پورت “Line 1” در پشت گیرنده وصل کنید. استفاده از “خط 2” یا سایر درگاه‌های پشت گیرنده در صورتی مجاز است که سازنده گوشی آن را امکان‌پذیر کرده باشد.
  3. در صورت لزوم گیرنده تلفن ثابت خود را به روتر خود وصل کنید. برخی از تلفن‌های ثابت قبل از استفاده باید به یک روتر اینترنت متصل شوند. می‌توانید از یک کابل اترنت برای اتصال پورت “اینترنت” گیرنده خود به هر درگاه رایگان در پشت روتر خود استفاده کنید.اگر تلفن شما پورت «اینترنت» ندارد این مرحله از نقشه سیم کشی تلفن خانه را حذف کنید.
  4. گیرنده خود را به پریز برق وصل کنید. با استفاده از کابل برقی که به همراه گیرنده تلفن ثابت شما ارائه شده یک سر کابل را به پریز برق وصل کنید و سپس سر دیگر آن را به پورت «پاور» در پشت گیرنده متصل نمایید.گیرنده تلفن شما ممکن است یک کابل برق داخلی داشته باشد. در این شرایط کافیست فقط انتهای آزاد کابل را به پریز برق وصل کنید.
  5. گوشی تلفن خود را تست کنید. اگر تلفن شما به درستی سیم کشی شده و شرکت مخابرات خدمات تلفن ثابت شما را فعال کرده است هنگام برداشتن تلفن باید صدای شماره گیری را بشنوید. در این مرحله، شما می‌توانید تماس بگیرید یا تلفن ثابت خود را بر اساس دفترچه راهنمای آن تنظیم کنید.

چگونه سیم کشی تلفن خود را عیب یابی کنیم

مشکلات سیم کشی تلفن ثابت اگر به موقع حل نشود مشکلاتی را به وجود می‌آورد. در بیشتر موارد، اتصال سیم معیوب دلیل مشکلاتی است که به راحتی قابل رفع شدن است. درک اصول اولیه نقشه سیم کشی تلفن به شما کمک میکند تا مشکل را پیگیری کرده و تعمیر کنید.

همچنین مهم است که بدانید مسئولیت کدام بخش از سیستم بر عهده شما و کدام بخش متعلق به شرکت مخابرات است که معمولاً به صورت رایگان خطوط تلفن را تعمیر میکنند.

مبانی سیستم سیم کشی تلفن

شرکت مخابرات مالک خطوط تلفن یا همان سیم کشی است که به خانه شما منتقل می شود. خطوط تلفن معمولاً از یک جعبه پلاستیکی خاکستری که به دیوار بیرونی نصب شده است به داخل خانه متصل میشوند. در داخل جعبه، اتصالات به دو قسمت تقسیم میشود، قسمت مربوط به ابزار یا شرکت مخابرات و قسمت مربوط به مشتری.

اگرچه شما می‌توانید به قسمت مشتری در جعبه شبکه تلفن دسترسی داشته باشید اما قسمت مربوط به شرکت مخابرات دارای یک پیچ مخصوص است که به سختی باز می‌شود. بهتر است این قسمت را به حال خود رها کنید. جعبه شبکه بعدی که معمولاً در داخل خانه قرار دارد جک نامیده می‌شود. تا این قسمت شبکه بندی، مسئولیت ارائه خدمات بدون هزینه بر عهده شرکت مخابرات است. با این حال، اگر مشکل مربوط یه قسمت بعد از جک باشد و می‌خواهید تکنسین مشکلی را در خانه شما برطرف کند هزینه خدمات فنی بر عهده شما خواهد بود.

نقشه سیم کشی تلفن در داخل خانه

فراتر از جک مرزی، سیمکشی تلفن ممکن است به یک جعبه اتصال منتهی شود که به عنوان تابلو برق برای خطوط چندگانه در سراسر خانه عمل میکند. هر خط ممکن است به یک یا چند جک تلفن منتهی شود.

اگر در یکی از گوشی‌ها مشکلی وجود دارد و بقیه گوشی‌های تلفن به خوبی کار می‌کنند جک و خط این گوشی را به جعبه اتصال بررسی کنید. سیستم‌های تلفن قدیمی ممکن است تنها یک خط داشته باشند که به تمام جکهای خانه متصل می‌شود.

پیدا کردن مشکل

ابتدا باید بدانید مشکل از کجاست. از جک مرزی یا قسمت مربوط به مشتری جعبه اتصال تلفن بیرونی شروع کنید. سعی کنید تلفن خود را به یکی از فیش‌های تلفن در جعبه اتصال وصل کنید اگر سرویس یا صدای شماره گیری وجود داشته باشد مشکل در جایی در داخل خانه شما است. اگر نویز روی خط یا صدای وزوز می‌شنوید، مشکل شرکت مخابرات است که باید برطرف شود پس در این مرحله، با شرکت مخابرات تماس بگیرید.

جمع‌بندی

سیم کشی تلفن ثابت اگر با دقت و دانش کافی انجام گیرد از بروز مشکلات بعدی از جمله ایجاد نویز روی خط تلفن و اتصال اینترنت جلوگیری خواهد شد. بسیاری از مردم از سیم کشی تلفن خانه خودداری می‌کنند چون فکر می‌کنند که اجازه ندارند به قسمت‌های برقی موجود دست بزنند اما در واقع این چنین نیست. شرکت مخابرات در قبال عملی کردن نقشه سیم کشی تلفن خانه شما هزینه دریافت می‌کند اما باید بدانید که سیم کشی کار سختی نیست و اضافه کردن یک جک جدید یا جک تلفن اینترنتی به سیستم قبلی به سادگی امکان‌پذیر است.

 
 
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.